موضوع جنگ و کشتار باید در اولویت ساخت آثار تئاتر و سینما قرار گیرد.
کارگردان نمایش «ژینوساید» در گفتوگو با پانا:
موضوع جنگ و کشتار باید در اولویت ساخت آثار تئاتر و سینما قرار گیرد
«ژینوساید» بهزودی روی صحنه میرود
تهران (پانا) - کارگردان نمایش «ژینوساید» معتقد است موضوع جنگ و کشتار و نابود کردن انسان و انسانیت باید در اولویت ساخت آثار تئاتر و سینما قرار گیرد زیرا انسان مسلماً باوجود فقر و ظلم و فساد و... می تواند نفس بکشد اما وقتی انسانی به هر دلیلی کشته میشود حق زیستن از او گرفته میشود.
- خانه
- فرهنگی
کد مطلب:۱۴۹۷۶۲۲
چهارشنبه ۰۷ شهریور ۱۴۰۳۰۹:۰۱
![]()
محسن عظیمی در گفتوگو با پانا درباره لزوم شکلگیری نمایشهای جدید با موضوعات و ژانرهای مختلف گفت: «امروز تئاتر و سینمای ما مانند اکثر مقولات فرهنگی به شدت شبیه یکدیگر هستند و معمولاً وقتی کاری با ژانری متفاوت، موفقتر از بقیه کارها عمل میکند بیشتر کارها به همان سمت میروند.»
وی خاطرنشان کرد: «اگر نگاهی به تئاتر و سینمای ایران بیندازیم متوجه این موضوع میشویم که بسیاری از هنرمندان برای رسیدن به موفقیت خود در این سالها آثار کارگردانان و نویسندگان شاخص دوره خود را الگو قراردادند و به همین دلیل بیشتر به مسائل اجتماعی پرداختند و اکثر تئاترها و نمایشها به این سمت کشیده شدند.»
این کارگردان درباره ایده نگارش نمایش «ژینوساید» گفت: «جدای از معضل بزرگ جنگ و نابودی محیطزیست و انسان که موضوعی جهانی است در ایران موضوعات اجتماعی چون شامل معضلاتی است که جامعه با آنها مستقیماً و روزمره درگیر است، بیشتر موردپسند تماشاگر هستند و همین موضوع ایدهای برای نگارش این متن شد.»
عظیمی خاطرنشان کرد: «به نظر من موضوع جنگ و کشتار و نابود کردن انسان و انسانیت در اولویت قرار دارد چراکه مسلماً شما میتوانید با وجود فقر و ظلم و فساد و... همچنان نفس بکشید ولی وقتی انسانی به هر دلیلی کشته میشود حق زیست او گرفته میشود و این موضوع وحشتناک است. پرداختن به چنین موضوعی و عواقب آن به نظرم شاید با عریان ساختن چهره کریه جنگ و کشتار باعث شود انسانها در برابر آن بایستند و مخالفت خود را به هر نوعی نشان دهند.»
کارگردان نمایش«ژینوساید» تصریح کرد: «این نمایش حاصل یک دهه تحقیق و پژوهش و تجربه من در باب جنگ است و شاید چکیدهای از تمام نمایشنامههایی که در این باب نوشتهام. برای نخستین بار تلاش کردم در فضایی سیال با استفاده از شیوههای نمایشی متفاوت و نمایشها و اشعار و متلهای ایرانی و... نمایشی داشته باشیم از زبان دو راوی دیوانه زخمی از جنگ و کشتار.»
وی به مشکلات فیلمنامه و نمایشنامهنویسی در ایران اشاره کرد و گفت: «تئاتر و درام در ایران قدمت چندانی ندارد و از طرفی واقعاً هنرمندان ما نمیتوانند تماموقت و بدون دغدغههای اقتصادی و... به کار تئاتر بپردازند. بیشتر کسانی که در زمینهٔ تئاتر فعالند نه امنیت شغلی دارند و نه از نظر اقتصادی تأمین هستند، از طرفی با موضوع نظارتهای شدید روبهرو هستند لذا نباید انتظار داشت بتوانند آثار درخوری را تولید کنند.»